lenin is alive

Αφιέρωμα στον Σοβιετικό Κινηματογράφο από 7-9-12-2017 στο «ΠΑΝΘΕΟΝ» Πάτρας

  • 7 December 2017 - 9 December 2017 | 00.00-00.00
  • Πάτρα

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ 100 ΧΡΟΝΩΝ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

 

 

Μετά τη μεγάλη επιτυχία της εναρκτήριας εκδήλωσης-συναυλίας «Σοβιετικοί Συνθέτες» του αφιερώματος-σειράς εκδηλώσεων για την συμπλήρωση των 100 χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση, το 1917, που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων, ο κινηματογράφος θα βρεθεί στο επίκεντρο μέσα από το τριήμερο αφιέρωμα για τον σοβιετικό κινηματογράφο που θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου έως και το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου στο Πάνθεον.

Θα προβληθούν εξέχουσες δημιουργίες που απέσπασαν διθυραμβικές κριτικές και σημάδεψαν την ιστορία και την εξέλιξη του παγκόσμιου κινηματογράφου, ενώ την πρώτη μέρα, την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου στις 8μμ ο Βελισσάριος Κοσσυβάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής της εταιρείας New Star, με τη συνεργασία της οποίας πραγματοποιείται το αφιέρωμα, θα κάνει εισηγητική ομιλία για τις ταινίες.

 

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΤΡΙΗΜΕΡΟΥ

 

ΠΕΜΠΤΗ 7/12/2017

-18:00-20:00

ΟΚΤΩΒΡΗΣ

«Οκτώβρης» (1928) του Σεργκέι Αϊζενστάιν – 95΄- Α/Μ

-20:00-22:00

Χαιρετισμός από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Πατρέων

Εισηγητική ομιλία για τις ταινίες από τον Βελισσάριο Κοσσυβάκη

 

«Απεργία» (1924) Του Σεργκέι Αϊζενστάιν –82΄- Α/Μ

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 8/12/2017

-18:00-20:00

Ένθουσιασμός

«Ενθουσιασμός-Η Συμφωνία του Ντονμπάς» (1931) του Τζίγκα Βερτόφ – 67΄

η δεσποινίδα και ο αλητησ

«Η Δεσποινίς και ο Αλήτης» (1918) των Ευγένι Σλαβίνσκι και Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι  – 44΄

-20:00-22:00

ο Άνθρωπος με την κινηματογραφική κάμερα.3

«Ο Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή» (1929) του Τζίγκα Βερόφ- 68΄

kino pravda no21

«Kino Pravda no.21» του Τζίγκα Βερτόφ – 29΄

 

ΣΑΒΒΑΤΟ  9/12/2017

-18:00-20:00

παιδαγωγικό ποίημα

«Παιδαγωγικό Ποίημα» (1955) των Μ.Μαγιέβσκαγια – Α. Μασλιουκόβι – 111΄  -Έγχρωμη

-20:00-22:00

Ευτυχία

«Ευτυχία» (1934) του Αλεξάντρ Μεντβέντκιν – 65΄ – Α/Μ

lenin is alive

«Ο Λένιν ζει» (1958) του Μιχαήλ Ρομ – 27΄

 

 

Τα μεγάλα γεγονότα και οι εξεγέρσεις που συντελέστηκαν στη Ρωσία κατά τη διάρκεια του 1917 οδήγησαν σε ένα από τα μεγαλύτερα ιστορικά γεγονότα της ανθρωπότητας, τη Ρωσική Επανάσταση.

Ο θυελλώδης άνεμος αλλαγής που σάρωσε τους τομείς της κοινωνίας, της πολιτικής και της οικονομίας έπαιξαν καθοριστικό ρόλο και επηρέασαν καίρια τους καλλιτέχνες.

Όλοι οι χώροι της τέχνης (ζωγραφική, ποίηση, μουσική, κινηματογράφος) δονήθηκαν από έναν πρωτόγνωρο παλμό δημιουργίας και οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με νέες φόρμες,  ανανέωσαν τους εκφραστικούς τους τρόπους, συντάχθηκαν με το καινούριο και επαναστατικό πνεύμα της εποχής και αποτύπωσαν με ανεξίτηλα γράμματα στο οικουμενικό βιβλίο της Τέχνης τα μοντέρνα κινήματα της περίφημης Ρωσικής Πρωτοπορίας.

Ενώ ο Μαγιακόφσκι γράφει τους παθιασμένους στίχους του στο πνεύμα του κομμουνιστικού φουτουρισμού, οι κινηματογραφιστές της Επανάστασης γυρίζουν τις πρώτες ταινίες και διαμορφώνουν την αισθητική του σοβιετικού κινηματογράφου που βρίθει από καινοτομίες και πρωτοπόρο πνεύμα.

Στην άνθηση της κινηματογραφικής τέχνης καίρια ήταν η έμπρακτη συνεισφορά του Λένιν, η οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διάδοση του κινηματογράφου. Τα χαρακτηριστικά λόγια του: «αναγνωρίζουμε τον κινηματογράφο ως τη σπουδαιότερη απ’ όλες τις τέχνες» είναι τεκμήρια της αντίληψής του για τη δύναμη της εικόνας και της θερμής υποστήριξής του στις αναζητήσεις των σκηνοθετών, ενώ μαρτυρούν την πριμοδότηση της νέας τέχνης δίνοντας ώθηση σε καλλιτέχνες με άλλες αφετηρίες. . Αποτέλεσμα αυτής της ολόθερμης συμπαράστασης ήταν η παθιασμένη ενασχόληση ανθρώπων των γραμμάτων και των άλλων τεχνών με το σινεμά.

Για την εποχή αυτή ο ιστορικός κινηματογράφου Κιθ Ρίντερ επισήμανε: «Πουθενά η έκρηξη της κινηματογραφικής τέχνης δεν ήταν τόσο αισθητή όσο στη μετεπαναστατική Ρωσία».

Από τον χώρο των εικαστικών τεχνών ξεκίνησε ο Σεργκέι Αϊζενστάιν. Σπούδασε αρχιτεκτονική και γλωσσολογία και ζωγράφιζε αφίσες πριν ασχοληθεί με τη θεωρία του κινηματογράφου και σκηνοθετήσει μερικές από τις πιο πρωτοποριακές ταινίες του παγκόσμιου σινεμά αποκαλύπτοντας τις καινοτόμες και πρωτοποριακές τεχνικές του μοντάζ. Ο Αϊζενστάιν αντικαθιστά τον πρωταγωνιστή με τις πλατιές μάζες, τους λαούς της γης δηλαδή. Με τις μοναδικές λήψεις του αποθεώνει την κίνηση των μαζών, των λαών προσδίδοντας κοινωνικό και πολιτικό μεγαλείο και αφουγκραζόμενος με ανεπανάληπτο τρόπο τα επαναστατικά μηνύματα της εποχής. Στο αφιέρωμα θα προβληθούν οι μνημειώδεις φιλμικές δημιουργίες του «Οκτώβρης» και «Απεργία».

Στο αφιέρωμα θα προβληθεί και η αρισουργηματική ταινία «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του Τζίγκα Βερτόφ, Ρώσου σκηνοθέτη, θεωρητικού και διακεκριμένου μοντέρ εβραϊκής καταγωγής, που τα χρόνια της Επανάστασης έγινε οπερατέρ Επικαίρων στο τρένο του Λένιν. Εχει αποκτήσει μυθικές διαστάσεις το τρένο που διέσχιζε την αχανή χώρα και ήταν ταυτόχρονα αίθουσα κινηματογράφου και εργαστήριο παραγωγής. Παρουσίασε το ιστορικό μανιφέστο του «Κινογκλάζ», δηλαδή «Κινηματογράφος-Μάτι», οι αρχές του οποίου βρήκαν θαυμάσιες εκδοχές στις ταινίες του. «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του 1929, με ασύλληπτο μοντάζ, θεωρείται από τις πιο όμορφες και πρωτοπόρες ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Εκτός από την σπουδαία αυτή ταινία στο αφιέρωμα θα προβληθούν οι ταινίες του «Ενθουσιασμός-Η Συμφωνία του Ντονμπάς» και «Kino Pravda No21».

ΑϊζενστάινΟ Τζίγκα Βερτόφ

 

Αν δεν υπήρχαν ο Αϊζενστάιν και ο Βερτόφ με το μοντάζ τους, το σινεμά δεν θα ήταν όπως το ξέρουμε.Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται από τη βαθιά επιρροή που άσκησαν οι μεγάλοι Σοβιετικοί κινηματογραφιστές στους δυτικούς σκηνοθέτες.