Athens Photo Festival – Εγκαίνια: 30 Σεπτεμβρίου, 19.00 — Διάρκεια: έως 18 Οκτωβρίου

  • 30 September 2018 - 18 October 2018 | 19.00-00.00
  • Αναξαγόρα 3
 

YOU REFUSE TO UNDERSTAND
YOU DON'T SAY ANYTHING
WATCHING ME DIE

Adam Broomberg & Oliver Chanarin / Richard Mosse / Δάφνη Τόλη

Εγκαίνια: 30 Σεπτεμβρίου, 19.00 — Διάρκεια: έως 18 Οκτωβρίου

Ο πόλεμος και η διαχείριση των αποτελεσμάτων του έχει ανοίξει και στο χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας μια ευρεία συζήτηση. Η εικόνα, ως μέρος των μηχανισμών που ξεγυμνώνουν, καταστρέφουν και ταυτοποιούν, καθορίζεται και καθορίζει το πώς αντιλαμβάνονται τα διαφορετικά υποκείμενα την κατάσταση και όσους/όσες την υφίστανται.

Σε αυτό το πλαίσιο, τρεις φορείς για τη φωτογραφία και τις οπτικές τέχνες, το Athens Photo Festival, το MedPhoto Festival και η Thessaloniki PhotoBiennale 2018, προχωρούν στην από κοινού διοργάνωση της έκθεσης “You refuse to understand / you don’t say anything / watching me die” στο ΡΟΜΑΝΤΣΟ, με τη συμμετοχή ορισμένων από τους κορυφαίους καλλιτέχνες αυτή τη στιγμή διεθνώς. Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα ριζικά διαφορετικά μεταξύ τους που τοποθετούν τον άξονα της συζήτησης στα διαφορετικά βλέμματα γύρω από την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του αυτοπροσδιορισμού που είναι συνυφασμένος με τον προσδιορισμό –ίσως και τον έλεγχο- του Άλλου. Μια διαδικασία εγγεγραμμένη στη φωτογραφική πρακτική, λόγω του εγγενώς αντικειμενοποιητικού χαρακτήρα του μέσου.

Οι Broomberg και Chanarin με το The Bureaucracy of Angels, παίρνοντας ως αφορμή τη διαδικασία καταστροφής 100 λέμβων στις οποίες επέβαιναν μετανάστες από την Βόρεια Αφρική κατευθυνόμενοι προς την Σικελία, προχωρούν σε ένα υβριδικό έργο που συνυφαίνει τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ και αναδεικνύει τον πόνο που συνοδεύει το μεταναστευτικό φαινόμενο από και προς την Ευρώπη τα τελευταία 150 χρόνια.

Το Grid (Moria) του Richard Mosse, γυρισμένο με στρατιωτικές θερμικές κάμερες στο στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων στη Μόρια της Λέσβου, κάνει μία ευθεία νύξη στο πώς οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις βλέπουν εκατομμύρια εκτοπισμένους ανθρώπους, με έναν τρόπο δηλαδή ο οποίος τους αποπροσωποποιεί σε φιγούρες-φαντάσματα, χωρίς διακριτά χαρακτηριστικά και τους αντικειμενοποιεί καθιστώντας τους ανώνυμους στόχους.

Η Δάφνη Τόλη, με το Uprooted, παρουσιάζει τον τρόπο που οι ίδιοι οι πρόσφυγες και μετανάστες καταγράφουν την περιπέτειά τους μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα. Έχοντας συγκεντρώσει βίντεο-ντοκουμέντα που της εμπιστεύτηκαν πρόσφυγες από τις συγκλονιστικές μετακινήσεις τους, δημιουργεί ένα έργο που αίρει τη διάσταση ανάμεσα στον εαυτό-παρατηρητή και στον άλλο-παρατηρούμενο.

Σε μία περίοδο στην οποία το προσφυγικό-μεταναστευτικό έχει ενταχθεί σε μια αναισθητοποιημένη κανονικότητα που συνοδεύεται από εικόνες που αρχίζουν και τελειώνουν στην απεικόνιση των συμπτωμάτων, η έκθεση επιδιώκει να συμβάλει σε μια βαθύτερη μελέτη ενός ζητήματος ακόμα ανοιχτού, που έχει ως καθημερινό αποτέλεσμα τον θάνατο ή την ομηρία χιλιάδων ανθρώπων. Και η Αθήνα, βρισκόμενη με ποικίλους και αντιφατικούς τρόπους στο επίκεντρο του ξετυλίγματος όλων των πτυχών αυτής της υπόθεσης είναι ο πλέον κατάλληλος τόπος για το βάθεμα της συζήτησης αυτής.

Η συνεργασία επιπλέον των τριών αυτών φορέων για τη φωτογραφία έχει μια ιδιαίτερη σημασία ως χειρονομία, καθώς επιχειρεί να συμβάλει γενικότερα σε μια κουλτούρα διαλόγου και επικοινωνίας και να δημιουργήσει μια πρωτότυπη δυναμική για τις οπτικές τέχνες στη χώρα.

Με αφορμή την έκθεση ο Richard Mosse θα βρεθεί στην Αθήνα όπου και θα δώσει ομιλία για το έργο του στις 7 Οκτωβρίου (19.00) στο ΡΟΜΑΝΤΣΟ.

Επιμέλεια: Πάσκουα Βοργιά, Απόστολος Ζερδεβάς, Δημήτρης Κεχρής

Οργάνωση-Παραγωγή: Athens Photo Festival, MedPhoto Festival, Thessaloniki PhotoBiennale 2018

Χώρος διεξαγωγής: ΡΟΜΑΝΤΣΟ, Αναξαγόρα 3, Αθήνα

Ώρες λειτουργίας: 15.00-21.00 καθημερινά

Είσοδος ελεύθερη

 

Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που τοποθετούν τον άξονα της συζήτησης στον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του βλέμματος, που είναι συνυφασμένο με τον προσδιορισμό και τον έλεγχο του Άλλου. Μια διαδικασία εγγεγραμμένη στη φωτογραφική πρακτική, λόγω του εγγενώς αντικειμενοποιητικού χαρακτήρα του μέσου.

Το The Bureaucracy of Angels των Adam Broomberg και Oliver Chanarin καταγράφει τη διαδικασία καταστροφής 100 λέμβων στις οποίες επέβαιναν μετανάστες από την Βόρεια Αφρική κατευθυνόμενοι προς την Σικελία το 2016. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από το λυρικό «τραγούδι» ενός εκσκαφέα, της μηχανής που χρησιμοποιήθηκε για να κομματιάσει τις βάρκες. Η σικελιάνικη μπαλάντα Terracanunsenti –από όπου και ο τίτλος της έκθεσης– μιλάει για τον πόνο και το φόβο που βιώνουν πρόσφυγες και μετανάστες από και προς την Ευρώπη τα τελευταία 150 χρόνια.

Το Grid (Moria) του Richard Mosse καταγράφει το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων στη Μόρια της Λέσβου με τη χρήση πανίσχυρης στρατιωτικής θερμικής κάμερας η οποία μπορεί να ανιχνεύσει και να απεικονίσει ανθρώπινη παρουσία από απόσταση 30.3 χιλιομέτρων. Αυτή η απεικόνιση διαρκείας παρουσιάζεται μέσα από ένα πλέγμα 16 επίπεδων οθονών. Χρησιμοποιώντας τη θερμότητα τόσο μεταφορικά όσο και ως ένδειξη μέτρησης, το Grid (Moria) επιτρέπει στον θεατή να στοχαστεί πάνω στις τρέχουσες συνθήκες στις οποίες βρίσκονται οι πρόσφυγες, μέσα από έννοιες όπως η θερμότητα του ανθρώπινου σώματος, η υποθερμία, η ευαλωτότητα, η θνητότητα, η βιοπολιτική και η κατάργηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Η Δάφνη Τόλη με το έργο Uprooted όχι μόνο δεν καταγράφει η ίδια την εμπειρία αυτών των συμβολικά «άλλων», αλλά παρουσιάζει με την ελάχιστη δυνατή παρέμβαση τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι πρόσφυγες και μετανάστες καταγράφουν την περιπέτειά τους μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα. Και με τη χειρονομία της αυτή, επιχειρεί μια ανατροπή στο ζήτημα της αντικειμενοποίησης προσφύγων-μεταναστών.

Σε μια περίοδο όπου το προσφυγικό-μεταναστευτικό έχει ενταχθεί για τον δυτικό κόσμο σε μια αναισθητοποιημένη κανονικότητα, με πληθώρα εικόνων που αρχίζουν και τελειώνουν στην απεικόνιση των (συμ)πτωμάτων, η έκθεση επιδιώκει μια διερεύνηση των κρίσιμων διαδικασιών παρατήρησης, επιτήρησης, καταγραφής και ερμηνείας ενός ζητήματος που έχει καθημερινά ως αποτέλεσμα τον θάνατο ή την ομηρία χιλιάδων ανθρώπων.

Επιμέλεια: Πάσκουα Βοργιά, Απόστολος Ζερδεβάς, Δημήτρης Κεχρής

Συνδιοργάνωση: Athens Photo Festival, MedPhoto Festival, PhotoBiennale 2018